Na tiskové konferenci v pražském Letenském zámečku byla 27. listopadu představena jedinečná výprava nazvaná ROBOT Expedice Praha–Ósaka, která v roce 2025 spojí české a japonské kulturní hodnoty i automobilové dědictví.
Za přítomnosti Ondřeje Sošky, generálního komisaře české účasti na Expo 2025, a japonského velvyslance v ČR Kansuke Nagaoky odhalili organizátoři detaily cesty šesti historických vozů z Prahy na světovou výstavu v japonské Ósace.
Expedice ROBOT je inspirována legendární cestou expedice Sakura 1970, při níž čtveřice českých turistů putovala pěšky a stopem na první Expo v Ósace. Expedice ROBOT, která na tuto misi ideově navazuje, nese podtitul „Mise přátelství a míru mezi národy“ a stane se nejen poctou minulým dobrodružstvím, ale také oslavou české techniky, designu a cestovatelského nadšení.
Šest veteránů na cestě za tisíci příběhy
V čele expedice stojí Josef Zajíček, majitel Autodromu Most a hodinářské manufaktury ROBOT. „Mám rád české vozy a české výrobky. Chceme ukázat, že Česká republika vždy měla a stále má světu co nabídnout. Expedice ROBOT je nejen cestou, ale také poselstvím o naší účasti na světové výstavě v Ósace její podporou,“ uvedl Zajíček, který povede výpravu ve voze Tatra 603 z roku 1959. Spolujezdcem bude automobilový novinář Robin Běhal.
Mezi další účastníky výpravy patří pestrá sestava automobilových nadšenců, kteří usednou za volant historických vozů s jedinečnými příběhy. Ivo Tůma a Radek Toman a dvojice Alois Krejčí jr. a Alois Krejčí vyrazí ve vozech Škoda Octavia z let 1961 a 1962, zatímco Jan Drbohlav a Václav Dědek budou reprezentovat českou klasiku s legendární Škodou 100 z roku 1973. Další posádku tvoří Slováci Miroslav Kuchár a Mikuláš Koščo, kteří usednou do Škody 120 z roku 1980. Závěr výčtu patří japonské Toyotě Celica ST z roku 1977, za jejímž volantem se budou střídat Lubomír Pešák a Ivan Uher.
Celková trasa expedice, měřící téměř 18 tisíc kilometrů, povede účastníky přes 11 zemí – od Česka, přes Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán až po Čínu, Jižní Koreu a Japonsko. Aby vozy zvládly tuto mimořádně náročnou cestu, prochází důkladnou přípravou a budou mít po cestě zajištěnou podporu zkušeného servisního týmu.
Dobrodružství poznávání
Jedním z patronů projektu je také Zdeněk Thoma, vedoucí expedice Sakura 1970. „Dobrodružství má mnoho podob. To spojené s ohrožením života je zavrženíhodné. Ale dobrodružství poznávání – vidět, slyšet, objevovat – tomu fandím stejně jako Expedice Robot se svojí misí přátelství a míru,“ řekl Thoma. „Když mě oslovil pan Zajíček a představil mi projekt cesty českých veteránů do Japonska, byl jsem nadšen. Expedici přeji mnoho úspěchů a žádné problémy.“
Symbol přátelství na Expo 2025
ROBOT Expedice se stane jedním ze zajímavých a důležitých projektů, který přispěje k prezentaci Česka na globální scéně v souvislosti se světovou výstavou Expo 2025. Českou účast zastřešuje Kancelář generálního komisaře v čele s Ondřejem Soškou. Ten v letošním roce uzavřel s expedicí memorandum o vzájemné spolupráci.
„Na tomto projektu se mi líbí, že spojuje minulost s přítomností a snaží se připomenout proslulé Expo 1970, na němž Československo získalo zvláštní cenu za architektonické řešení pavilonu, o kterou chceme usilovat i příští rok. Výprava navíc symbolizuje nejen technickou zdatnost a vytrvalost, ale také hodnoty, které jsou tak blízké světovým výstavám, jako je přátelství, pospolitost a spolupráce mezi národy,“ zdůrazňuje generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.
Expedice odstartuje z Prahy začátkem června 2025 a do Ósaky by měla slavnostně dorazit v červenci. Na světové výstavě pak vozy symbolicky ukončí svou cestu.
Posádky a vozy
- Josef Zajíček, Robin Běhal, tým ROBOT – Tatra 603, 1959
- Pešák Lubomír, Uher Ivan, tým Veterán Arena – Toyota Celica ST, 1977
- Tůma Ivo, Toman Radek, tým BADGER – ŠKODA OCTAVIA, 1961
- Krejčí jr. Alois, Krejčí Alois, tým ITAREG – ŠKODA OCTAVIA, 1962
- Drbohlav Jan, Dědek Václav, tým GenX130 – ŠKODA 100, 1973
- Kuchár Miroslav, Koščo Mikuláš, tým Vychodňare – ŠKODA 120, 1980