Evropu v posledních týdnech a měsících znepokojují opakované incidenty poškození podmořských kabelů v Baltském moři. Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbock varuje, že za těmito událostmi nestojí náhoda, nýbrž koordinované akce ruské „stínové flotily“. Podle ní ohrožují nejen kritickou infrastrukturu, ale i bezpečnost celé Evropy. Ministryně proto volá po přísnějších sankcích vůči Rusku a zdůrazňuje nutnost lepší ochrany strategických zařízení.
Jak Baerbock upozorňuje, k incidentům v Baltském moři dochází téměř každý měsíc. Posádky lodí údajně záměrně spouštějí kotvy, táhnou je po mořském dně a poté je „ztrácejí“. „V digitalizovaném světě jsou podmořské kabely komunikačními tepnami, které drží náš svět pohromadě,“ uvedla ministryně podle deníku DW. Finsko nedávno oznámilo, že poškození kabelu Estlink 2 mezi Finskem a Estonskem mohlo být výsledkem sabotáže. Policie kvůli tomu zadržela tanker Eagle S, jehož kotva podle vyšetřování způsobila škodu.
German foreign minister warns of Russian 'shadow fleet'
— News Hub (@NewsHubGlobe) December 28, 2024
🔴 Follow us for 24/7 world news. https://t.co/3APSaWFaFU
Multiple recent incidents involving undersea cables in the Baltic Sea were unlikely to be a coincidence, Annalena Baerbock said. She calle… https://t.co/y592u49Fgn pic.twitter.com/GEkdTMeAOe
Evropská unie nyní zvažuje rozšíření sankcí proti lodím napojeným na takzvanou „stínovou flotilu“. Jak uvedla agentura DPA, jedná se o plavidla, která Rusko využívá k obcházení mezinárodních sankcí, zejména při přepravě ropy. Baerbock zdůraznila, že flotila nejen přináší finanční prostředky pro válku na Ukrajině, ale zároveň představuje ekologické i bezpečnostní riziko. Od poloviny prosince bylo sankcemi postiženo už více než 50 lodí.
Počet incidentů ale stále roste. V listopadu došlo k přerušení dvou optických kabelů – mezi Finskem a Německem a také mezi Litvou a Švédskem. Vyšetřovatelé se přitom zaměřili na čínskou loď, která měla kabely poškodit obdobným způsobem. Podle listu The Telegraph se jedná o pokračování hybridních útoků na evropskou infrastrukturu, které probíhají od počátku ruské invaze na Ukrajinu.
Německý ministr obrany Boris Pistorius varoval, že tímto způsobem Rusko zkouší, kam až sahá připravenost evropské obrany. Podle něj by přehlížení těchto hrozeb mohlo mít nebezpečné důsledky. Naopak někteří političtí představitelé, například z Estonska, zvažují možnost uzavřít Baltské moře pro lodě plující pod určitými vlajkami, pokud se podezření o sabotáži potvrdí.
Vývoj tak jasně ukazuje, že ochrana podmořské infrastruktury je zásadní. Baerbock proto vyzývá ke společné evropské strategii pro posílení bezpečnosti. Incidenty v Baltském moři jsou podle ní jasným důkazem, že je zapotřebí jednat bezodkladně.