Rusko zabavuje stovky komerčních letadel vlastněných americkými a evropskými leasingovými společnostmi. Informuje o tom CNN.
Podle CNN je to dalším důkazem problémů, s nimiž se letecký průmysl v zemi potýká v důsledku sankcí po invazi na Ukrajinu.
Prezident Vladimir Putin v pondělí v rámci vládních protisankčních opatření podepsal zákon, který umožní ruským leteckým společnostem registrovat letadla pronajatá od zahraničních společností v Rusku. Tam jim budou vydána místní osvědčení o letové způsobilosti, uvádí se v prohlášení Kremlu.
Návrh zákona umožní ruským leteckým společnostem ponechat si letadla pronajatá ze zahraničí a provozovat je na domácích linkách. Zároveň ztíží zahraničním společnostem možnost získat letadla zpět bez souhlasu ruské vlády.
Americké a evropské sankce uvalené na Rusko vyžadují, aby leasingové společnosti do konce měsíce převzaly zpět všechna letadla, která pronajaly ruským leteckým společnostem.
Západní výrobci letadel, jako jsou Airbus (EADSF) a Boeing (BA), již ruským leteckým společnostem odřízli přístup k náhradním dílům, které potřebují k údržbě a bezpečnému provozu svých letadel. Podle údajů analytické společnosti Cirium provozují ruské aerolinky 305 letadel Airbus a 332 letadel Boeing.
Rusko má také 83 regionálních letadel západních výrobců, jako jsou Bombardier, Embraer a ATR. Pouze 144 letadel v aktivních flotilách ruských leteckých společností bylo vyrobeno v Rusku.
Údaje společnosti Cirium ukazují, že 85 % těchto letadel zahraniční výroby vlastní leasingové společnosti. Jejich celkovou hodnotu odhadují na 12,4 miliardy dolarů.
Nebylo jasné, jak by se leasingové společnosti mohly zmocnit těchto letadel, když zůstávají na ruském území. Další sankce zakazující ruským letadlům létat do většiny ostatních zemí omezily jeho letecký průmysl v podstatě na vnitrostátní lety.
Bez přístupu k náhradním dílům
Leasingové společnosti neodpověděly na žádost o komentář k ruským krokům. Není jasné, zda vůbec budou chtít tato letadla zpět. Letadla nebudou mít přístup k náhradním dílům. Nebudou mít platné osvědčení o letové způsobilosti, které by západní letecké společnosti akceptovaly.
„Tato letadla již nebudou podporována náhradními díly a údržbou,“ řekl Richard Aboulafia, výkonný ředitel společnosti AeroDynamic Advisory. „Je to skutečný problém, pokud ztratí osvědčení o letové způsobilosti. To se může stát, pokud nejsou vedeny řádné záznamy, nebo zejména pokud jsou kanibalizovány na náhradní díly.“
Ztráta přístupu k 85 % letadel vyrobených v zahraničí by byla pro ekonomiku země ochromující ranou.
Rusko je největší zemí světa podle rozlohy, více než dvakrát větší než kontinentální Spojené státy. Potřebuje životaschopný letecký průmysl, aby udrželo svou ekonomiku v chodu, řekl Charles Lichfield, zástupce ředitele Geoekonomického centra při mezinárodním think tanku Atlantic Council.
„Je to důležitá součást ruské ekonomiky,“ řekl. „Chtějí, aby zůstal zachován nějaký základní domácí průmysl. Rusové nelétají tolik jako Američané. Nelétají na dovolenou na Sibiř.“
Ruská ekonomika se propadá
Jeho letecký průmysl je pro podniky klíčovým spojovacím článkem. A to nejen pro mezinárodní lety, ale také pro vnitrostátní služby pro jeho energetický sektor, kvůli potřebě přepravovat inženýry, další pracovníky a zařízení na vzdálená ropná pole a z nich.
„Letectví je neuvěřitelným motorem hospodářského růstu, a to jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni,“ řekl Robert Mann, konzultant a analytik v oblasti leteckých společností. „Bez něj se vrátíte zpět k téměř agrární ekonomice, která se snaží fungovat s železniční sítí.“
Rusko nepotřebuje všechna letadla, která zabavuje. Úder, který jeho ekonomice uštědří sankce, značně sníží potřebu letecké dopravy, uvedla Betsy Snyder, úvěrová analytička zabývající se leteckými leasingovými společnostmi ve společnosti Standard & Poor’s.
„Ruská ekonomika se propadá,“ řekla. „Do Ruska a z Ruska nebude nikdo cestovat, ruští občané přicházejí o peníze, takže nemají peníze na další cestování. Může se stát, že letecké společnosti budou mnohem menším podnikem.“ To zvyšuje možnost, že mnoho zabavených letadel bude kanibalizováno na náhradní díly.
„Pokud nemáte oprávnění k výrobě dílů, pak byste je neměli vyrábět sami,“ řekl Mann. „Nevíte, jaké normy byly použity. Měli jste správnou vnitřní charakteristiku? Když to dáte do turbínové části motoru, bude to fungovat tak, jak to bylo navrženo?“
Letecký průmysl může zcela skončit
Mann uvedl, že když díl dosáhne konce své projektované použitelnosti, známé jako „zelená doba“, musí si letecká společnost vybrat mezi létáním s díly, které by měly být z bezpečnostních důvodů vyměněny, nebo vykrádáním dílů z jiných letadel.
„Tímto procesem můžete procházet, dokud máte letadla, která mají zelenou dobu,“ řekl. „Jakmile vám dojdou letadla, vaše síť se zmenšuje a vy můžete létat méně hodin denně, dokud nebudete mít leteckou společnost.“
Takže ani zachování letadel nemusí nutně udržet ruský letecký průmysl v provozu. „Do roka Rusko přestane mít jakýkoli životaschopný letecký průmysl,“ řekl Aboulafia.
Může tak velká země jako Rusko žít bez moderního a životaschopného leteckého průmyslu? „To je teze, která nebyla nikdy vyzkoušena,“ řekl Aboulafia. „Ale brzy se to stane.“