Malý finský pivovar pár desítek kilometrů od hranice s Ruskem uvedl na trh nové pivo s názvem Otan olutta. Připíjí tak žádosti své země o vstup do politicko-vojenské aliance NATO. Napsaly o tom agentura Reuters a server Euronews.
Telefon v řemeslném pivovaru Olaf Brewing v Savonlinně na jihovýchodě Finska zvoní nepřetržitě. „Denně vyřídím asi 200 telefonátů z celého světa. Tu jízdu si užívám. Je to jen jednou za život!“ řekl pro Euronews majitel Petteri Vänttinen během balení objednávek piva k odeslání do místních supermarketů.
„Nápad jsem dostal minulý týden ve čtvrtek nebo v pátek a během víkendu jsme se prostě rozhodli vyrobit etikety. Naštěstí už jsme ve skladu měli nějaké pivo bez etiket. Načasování bylo dobré,“ uvedl šéf rodinné firmy, který pivovar založil v roce 2016.
Název piva Otan olutta je finský výraz pro „dám si pivo“, zároveň jde však o hříčku se zkratkou, která se pro Severoatlantickou alianci používá ve francouzštině: OTAN.
Pivo má „příchuť bezpečnosti s nádechem svobody“, řekl Vänttinen agentuře Reuters.
Finsko a Švédsko ve středu podaly žádost o vstup do NATO. Jedná se o zásadní změnu v evropské bezpečnostní architektuře, kterou vyvolalo znepokojení severských států v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu.
Finové podle majitele pivovaru Olaf Brewing obavy nemají
Prezident Ruské federace Vladimir Putin v pondělí uvedl, že členství Švédska a Finska v NATO nepředstavuje pro Rusko žádnou hrozbu. Zároveň ovšem varoval, že Moskva zareaguje, pokud by aliance v nových členských státech posílila vojenskou infrastrukturu.
„Jsme tady takříkajíc pod paží medvěda,“ prohlásil majitel finského pivovaru. Podle jeho slov však nikdo nepropadá panice. „Teď, když jsme v procesu tak daleko, si můžeme dát pivo. Věřím, že to docela dobře odráží finskou mentalitu, že prostě zachováme klid. Není důvod k obavám,“ poznamenal.
Pivovar nese název po nedaleké pevnosti Olavinlinna, pojmenované po svatém Olafovi, která byla vybudována v 15. století na obranu proti nájezdníkům z Novgorodské republiky, která se nacházela na území současného Ruska.
Modrobílé plechovky odpovídají barevnému schématu NATO. Zobrazují rytíře s korbelem piva s logem aliance vyraženým na jeho brnění.
„Mizí z regálů a máme spoustu pozitivních ohlasů. Myslím, že to musí být proto, že letošní jaro bylo plné temnoty, a tak to možná lidem nabídlo na celé věci něco pozitivního,“ vydedukoval Vänttinen.
Pivovar do supermarketů dosud odeslal zhruba 8000 litrů piva v plechovkách. Od příštího týdne však naváže partnerství se dvěma největšími finskými maloobchodními řetězci a produkt zpřístupní v obchodech po celé zemi také v lahvích.