Bratislava 21. listopadu 2024 (PROTEXT) – Dne 18. dubna 2024 Krajský soud v Bratislavě potvrdil, že společnost Slovak Telekom, a.s. prodala společnosti Platiť sa oplatí s.r.o. pohledávky, které nikdy neexistovaly, a uložil společnosti Slovak Telekom, a.s. povinnost vrátit společnosti Platiť sa oplatí s.r.o. do tří dnů od právní moci rozhodnutí soudu přijaté plnění spolu s úroky z prodlení z titulu bezdůvodného obohacení.
V letech 2015 a 2016 měla společnost Slovak Telekom, a.s. postoupit společnosti Platiť sa oplatí s.r.o. pohledávky za svými klienty v celkové hodnotě více než 18 mil. eur. Více než polovina těchto pohledávek však ve skutečnosti nikdy neexistovala, nepatřila společnosti Slovak Telekom, a.s., a k jejich postoupení tedy nedošlo. Důvodem neexistence většiny těchto pohledávek bylo, že je společnost Slovak Telekom, a.s. odvozovala od nepřiměřených smluvních podmínek vůči spotřebitelům. Jelikož společnost Platiť sa oplatí s.r.o. nechtěla tyto údajné pohledávky vymáhat, opakovaně na tuto situaci upozorňovala společnost Slovak Telekom, a.s., požadovala vrácení zaplacené odměny a nápravu stavu.
Slovak Telekom, a.s. požadavky a návrhy společnosti Platiť sa oplatí s.r.o. odmítl, a spor proto skončil u soudu.
Dne 23. září 2022 rozhodl Okresní soud Bratislava II ve prospěch společnosti Platiť sa oplatí s.r.o., když uvedl, že „jelikož žalovaný (Slovak Telekom, a.s.) nikdy nebyl vlastníkem těchto pohledávek, nemohl je nikdy postoupit na žalobce (Platiť sa oplatí s.r.o.)“ a „… k postoupení těchto pohledávek, jejichž vznik je odvozen od absolutně neplatného ustanovení smlouvy, nedošlo.“.
Společnost Slovak Telekom, a.s. se proti rozhodnutí Okresního soudu Bratislava II odvolala, ale Krajský soud v Bratislavě dne 18. dubna 2024 rozhodnutí Okresního soudu Bratislava II v plném rozsahu potvrdil, přičemž zdůraznil, že „… neplatnost smluvních ujednání ve spotřebitelských smlouvách byla zřejmě známa i samotnému žalovanému (společnosti Slovak Telekom, a.s.) …“. “
Jak uvedl právní zástupce společnosti Platiť sa oplatí s.r.o. Mgr. Branislav Jakubčák „základ zákazu používání nepřiměřených smluvních podmínek byl dán v Evropské unii již v roce 1993. Ve Spolkové republice Německo je rozhodovací praxí soudů odrazováno od používání takovýchto podmínek, např. bance je zakázáno používat nebo se odvolávat na smluvní podmínku, která byla prohlášena za nepřijatelnou v úvěrových smlouvách a všeobecných obchodních podmínkách uzavíraných se spotřebiteli, a to pod hrozbou pořádkové pokuty ve výši 250.000 EUR nebo pořádkového trestu odnětí svobody členů představenstva banky až na 6 měsíců.“
Konečnou mateřskou společností společnosti Slovak Telekom, a.s., je Deutsche Telekom AG.
Zdroj: GENERAL FACTORING