Společnost Snickers, která vyrábí známé čokoládovo-oříškové tyčinky, musela po silné kritice stáhnout reklamu ve Španělsku. Video, ze kterého se stal virál, bylo podle některých homofobní a uráželo gaye. Píše o tom BBC.
Reklama se odehrává na pláži na baru a hlavní roli v ní hraje influencer Aless Gibaja, který je na baru s druhým mužem. Má na sobě růžové tričko, dlouhé vlasy a mluví a pohybuje se způsobem, jaký se občas připisuje gayům. „Chtěl bych sexy pomerančový džus s vitamíny A, B a C,“ říká vysokým hlasem barmanovi, který je zmatený a podá mu tyčinku Snickers. Sotva si do ní kousne, změní se v krátkovlasého muže s plnovousem, co mluví hlubokým hlasem. „Lepší?“ ptá se ho druhý muž. „Lepší,“ odpoví Gibaja. Poté se na obrazovce objeví slogan „když máte hlad, nejste sami sebou“.
Na sociálních sítích se okamžitě strhla vlna kritiky, někteří uživatelé začali volat po bojkotu Snickers. Reklamní spot podle nich uráží gaye. „Je opravdu ostuda, když velké společnosti v těchto dnech pomáhají udržovat stereotypy a šířit homofobii,“ vyjádřila se například španělská nezisková organizace Státní federace pro LGBT.
Ke kritice se přidala i španělská ministryně pro rovnost Irene Montero. „Zajímalo by mě, komu přišlo jako dobrý nápad použít homofobii jako byznysovou strategii,“ napsala. „Naše společnost je různorodá a tolerantní. Doufám, že to pochopí i ti, kteří rozhodují o tom, na co se koukáme v reklamách v televizi,“ tweetovala ministryně.
Levicová vládnoucí strana Podemos připomněla, že reklama se začala vysílat poté, co ve Španělsku proběhla série homofobních útoků na příslušníky LGBT menšiny. „Ve chvíli, kdy čelíme vlně homofobie, která zahrnuje útoky a dokonce vraždy, společnost Snickers přišla s odpornou reklamou, která říká, že když jste zženštilí, nejste sami sebou,“ napsala strana. V květnu tohoto roku se v Barceloně udály tři útoky, jejichž oběťmi byli homosexuální muži.
Společnosti se omluvily
Společnost Snickers Spain reklamu stáhla a omluvila se za „nedorozumění, které způsobila„. „Cíl této specifické kampaně byl přátelskou a nenásilnou cestou ukázat, že hlad může změnit vaši povahu. V žádném případě jsme nechtěli urazit nebo stigmatizovat určité skupiny lidí,“ uvedla firma v prohlášení.
Mluvčí mateřské společnost Mars Wrigley uvedl, že firma se z celého srdce omlouvá za to, pokud jejich pochybení někomu ublížilo. „Bereme rovné příležitosti a inkluzi velmi vážně. Chceme svět, v němž může každý být sám sebou a věříme tomu, že jako zaměstnavatel a inzerent neseme za takový svět zodpovědnost,“ prohlásil mluvčí.