Spojené království se rozhodlo v příštím roce zavést nová pravidla, jejichž cílem je zabránit společnostem jako je Google a Facebook ve zneužívání jejich dominance na trhu. Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěž (CMA) uvedl, že tyto dvě společnosti představují přibližně 80% z 14 miliard liber vynaložených za online reklamu v roce 2019. Informovalo o tom BBC.
„Ve Velké Británii i v zahraničí roste shoda v tom, že koncentrace síly mezi malým počtem technologických společností omezuje růst odvětví, omezuje inovace a má negativní dopady na lidi a podniky, které se na ně spoléhají. Je čas to řešit a umožnit novou éru technologického růstu,“ uvedl ministr pro digitalizaci, kulturu, média a sport Oliver Dowden.
Snahou Británie tedy bude ustanovit, co u nejvlivnějších firem představuje přijatelné chování při interakci s konkurencí a uživateli. Nový systém chce zajistit spotřebitelům větší kontrolu nad jejich údaji a pomoci prosperovat malým podnikům.
Systém by taky mohl vyžadovat, aby platformy, které jsou financovány digitální reklamou, byly otevřenější, pokud jde o služby, které poskytují, a o to, jak využívají údaje spotřebitelů.
Společnosti by také spotřebitelům měly dát na výběr, zdali chtějí dostat personalizovanou reklamu. Platformy by také neměly své zákazníky omezovat a znesnadňovat jim tak používání konkurenčních platforem.
Úřady by díky novému pravidlu měly mít pravomoc pozastavit, zablokovat a zvrátit rozhodnutí učiněná technologickými firmami a ukládat finanční pokuty za nedodržování předpisů.
Google a Facebook již dříve uvedly, že budou spolupracovat s britskou vládou a regulačním orgánem v oblasti digitální reklamy.
Nové pravidlo by také mohlo ovlivnit mediální průmysl, který díky Facebooku a Google ztratil většinu svých příjmů z reklamy.