Společnost Google zavádí v Evropě nové možnosti odmítnutí sledovacích souborů cookie. Jedná se o reakci na pokutu 150 milionů eur od francouzského úřadu pro ochranu osobních údajů.
Když nyní poprvé navštívíte internetovou stránku vlastněnou společností Google, zobrazí se před pokračováním vyskakovací okno. Toto okno vás informuje o používání souborů cookie a obsahuje dvě tlačítka, jedno pro přizpůsobení sběru dat a tlačítko „souhlasím“.
Uživatelé, kteří chtějí omezit používání souborů cookie a shromažďování dat, musí vybrat možnost „přizpůsobit“ a změnit výchozí nastavení. Možnost „souhlasím“ dává společnosti Google plnou kontrolu nad shromažďováním údajů.
Na stránce přizpůsobení se zobrazí několik možností, včetně historie YouTube, přizpůsobení vyhledávání nebo personalizace reklam, které lze na dané stránce vypnout či zapnout.
Tento banner se ale nelíbil francouzskému úřadu CNIL, který dohlíží na ochranu osobních údajů. Ten udělil před několika měsíci společnosti Google pokutu 150 milionů eur za porušení francouzských zákonů. Podle francouzského úřadu společnost Google nedodržela platnou regulaci ohledně „cookie“ bannerů.
Google proto představil pro EU nové dialogové okno, které bude nejprve k dispozici na YouTube ve Francii. Společnost však uvádí, že plánuje zavést nový design ve všech službách Google v Evropě.
„Spuštění jsme zahájili ve Francii a tuto zkušenost budeme rozšiřovat na zbytek Evropského hospodářského prostoru, Velkou Británii a Švýcarsko,“ píše produktový manažer společnosti Google Sammit Adhya v příspěvku na blogu, kde změny oznamuje. „Zanedlouho budou mít uživatelé v tomto regionu k dispozici novou možnost volby souborů cookie – tu, kterou lze přijmout nebo odmítnout jediným kliknutím.“
Krok správným směrem
Používání dialogových oken cookies je obecně pro většinu uživatelů internetu stále matoucí a frustrující. Poskytnutí možnosti odmítnout nebo přijmout soubory cookie mělo nabídnout větší kontrolu nad údaji uživatelů. Evropské centrum pro digitální práva (noyb) uvádí, že 90 % uživatelů klikne na možnost přijmout všechny soubory cookie, ale pouze 3 % je skutečně chtějí. Podobné změny, jako které zavedla společnost Google, by měly pomoct změnit tuto rovnováhu.