Od 1. července příštího roku dojde k významné změně v kontrolách technického stavu vozidel. Stát zřídí nový úřad Inspekce silniční dopravy (INSID), který bude mít širší pravomoci než současné orgány. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil, že INSID bude moci nejen kontrolovat vozidla přímo na silnicích, ale také zastavovat ta, která nevyhovují emisním normám, a okamžitě ukládat pokuty.
Nový úřad vznikne na základě současného Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) a bude úzce spolupracovat s policií a dalšími úřady. INSID bude mít právo provádět technické kontroly vozidel, včetně ověřování emisí, a dohlížet na správné postupy v STK a SME. Může nejen vybírat pokuty na místě, ale také odebrat doklady nebo SPZ a zabránit dalšímu pohybu nevyhovujících vozidel.
Kontroly fungování stanic technických kontrol a emisí budou přísnější a častější.
— Martin Kupka (@makupka) September 5, 2024
👉Ministerstvo dopravy připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty poslouží jako vodítko k provedení následných kontrol a postihů jednotlivých stanic.… pic.twitter.com/Z1LkUihohi
Spolupráce státu s obcemi a kraji se prohloubí. Obce a kraje budou nově využívat metodiky pro kontrolu STK a SME, které jim ministerstvo dopravy již poskytlo. Kupka uvedl, že resort bude organizovat pravidelné webináře pro úředníky, aby je informoval o aktuálních problémech a podvodech. Cílem je zajistit lepší kontrolu stanic technické kontroly i měření emisí, informuje iROZHLAS.
Policie ČR se do kontrol zapojí naplno, jak potvrdil náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch. Už letos v období od května do října proběhlo 42 kontrolních akcí, které se zaměřovaly na emisní normy. Výsledky ukázaly, že více než 77 procent kontrolovaných vozidel nesplňuje stanovené limity. Podle statistik jsou nejčastěji problémové dodávky, jejichž podíl na nevyhovujících vozidlech však neodpovídá jejich celkovému zastoupení v provozu.
Stát zároveň připravuje legislativní změny, které zpřísní sankce za porušení pravidel. INSID bude mít k dispozici mobilní STK a měřicí stanice, které umožní efektivnější kontroly. Navíc se zvýší kauce pro nákladní dopravu na 200 000 korun. Tyto kroky mají za cíl zajistit větší důraz na dodržování technických a emisních standardů.
Podle předsedy Asociace STK Luďka Šípa asociace tyto kroky podporuje, zejména pokud jde o kontrolu SME, které často provádějí měření v autoservisech nebo garážích, píše ČTK. Ministerstvo dopravy není s dosavadním fungováním stanic měření emisí spokojeno a analýzy ukazují na mnoho pochybení. Nová opatření by měla přispět k jejich nápravě.