Odborová organizace strojvedoucích v německé státní železniční společnosti Deutsche Bahn plánuje ukončit svou šestidenní stávku dříve, než bylo původně plánováno. Tato informace byla oznámena v sobotu několika německými médii. Stávka, která je již čtvrtou a nejdelší v rámci probíhajících vyjednávání o kolektivní smlouvě mezi odborovou unií strojvedoucích a Deutsche Bahn, měla značný dopad na osobní i nákladní železniční dopravu přes Německo, přičemž většina vlakových spojů byla zrušena.
Odborová unie GDL oznámila, že členové přeruší stávku za zvýšení mezd v pondělí ve 02:00 SEČ, tedy dříve, než bylo původně plánováno. Hlavním předmětem sporů mezi odbory a Deutsche Bahn je otázka kratší pracovní doby pro zaměstnance pracující na směnný provoz, připomíná server Euronews.cz.
Masivní stávka strojvedoucích Deutsche Bahn skončí dříve. Tvrdě dopadá na osobní i nákladní dopravu https://t.co/H9VF1eUTty
— EuroZprávy.cz (@EuroZpravycz) January 27, 2024
Stávka měla výrazný dopad na cestující, přičemž GDL již od loňského listopadu uskutečnila tři stávky. Pro české cestující znamená nedostupnost přímých vlaků mezi Prahou a Berlínem, Chebem a městem Marktredwitz, a omezení nočních vlaků přes Německo. Také došlo k narušení spojení mezi Prahou a Mnichovem, kde budou autobusy nahrazovat vlaky mezi Domažlicemi a Řeznem.
Odbory GDL požadují snížení pracovní doby na 35 hodin týdně pro pracovníky ve směnném provozu s plným zachováním mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur a jednorázovou kompenzaci 3000 eur kvůli inflaci. DB tyto požadavky odmítají, tvrdíce, že by zvýšily náklady na personál o 50 procent. DB nově nabízí až 13procentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur, který by nebyl zdaněn díky vládnímu protiinflačnímu opatření.
Strojvedoucí v GDL stávkovali již třikrát od loňského listopadu a nový protest bude mít výrazný dopad na železniční provoz v Německu. Do stávky vstoupili strojvedoucí německých drah Deutsche Bahn už před dvěma týdny. Doprava byla postižena nejen v rámci německé železnice, kde se během prvního dne podařilo vypravit pouze zhruba pětinu obvyklého počtu vlaků, ale také ovlivnila některé spoje z Česka, zejména vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem.