Nejbohatším lidem na světě se daří. Ne náhodou se daří i švýcarskému cestovnímu ruchu. Soukromí lyžařští trenéři, špičkoví šéfkuchaři a vzácné doutníky, to jsou trendy luxusních dovolených ve Švýcarsku.
V roce 2024 zaznamenaly švýcarské hotely 42,8 milionu přenocování. To je nejvíce za posledních 50 let. Klíčovou skupinou návštěvníků jsou bohatí cestovatelé, zejména z USA, kteří se do této alpské země hrnou v rekordním počtu.
Jelikož je stále více zřejmé, jaký vliv mají bohatí cestovatelé na švýcarskou ekonomiku, země ještě více posiluje svůj status špičkové luxusní destinace.
Switzerland is betting big on luxury tourism – and it’s paying off https://t.co/U5ithGLtoi
— Euronews Travel (@euronewstravel) March 3, 2025
Lyžařští „komorníci“, zážitky na míru a VIP služby
Již po desetiletí je Švýcarsko díky své syrové krajině a pověsti elitní země magnetem pro bohaté cestovatele. Stalo se synonymem exkluzivity, od pětihvězdičkových hotelů a michelinských restaurací až po soukromé lyžařské chaty a diskrétní bankovní služby.
Po pandemii covid-19 se Švýcarsko ještě více přiklání k individuálním zážitkům, které jsou šité na míru spíše několika málo lidem než davům.
Hotely v alpských destinacích, jako je Svatý Mořic, Zermatt a Gstaad, stále zvyšují laťku úrovně služeb. V tomto případě se jedná o soukromé lyžařské asistenty, kteří vám například předehřejí boty, výlety v helikoptérách, a dokonce i motocykly Harley-Davidson, na kterých mohou hosté jezdit.
Pětihvězdičková ubytování jsou vybavena soukromými kuchaři a služby concierge, které zajišťují nezapomenutelné zážitky. Některé z nich se mohou pochlubit různými extravagancemi, jako je například sbírka tisíců vzácných doutníků. Ty vás podle Euronews mohou vyjít až na 8 600 eur.
Luxusní turistika znamená velký byznys
Podle Světového ekonomického fóra vzrostlo v roce 2024 společné jmění světových miliardářů o ohromujících 1,94 bilionu eur. Zdá se, že Švýcarsku se orientace na vysoce majetné osoby jako strategie turistického ruchu vyplácí.
V loňském roce se počet přenocování cizinců zvýšil o 5,1 procent na 22 milionů, z čehož přibližně čtvrtinu tvořili cestující z USA. Počet čínských a indických návštěvníků se zvýšil o dvojciferné číslo.
Pětihvězdičkové hotely tvoří jen asi 8 procent všech přenocování, ale hosté, kteří se v nich ubytují, tvoří 25 až 30 procent celkových příjmů Švýcarska z cestovního ruchu.
„Čísla hovoří sama za sebe,“ vysvětlil Markus Berger ze Switzerland Tourism pro BBC. „Vysoký ekonomický význam ospravedlňuje závazek věnovat se luxusním hostům.“
Kritici však zpochybňují, že by tito ultraluxusní návštěvníci mohli vytlačit ostatní turisty, včetně těch místních.