Automobilka Tesla miliardáře Elona Muska prodala v roce 2024 na čínském trhu rekordní množství elektromobilů. Letošní rok však bude mnohem náročnější, varují podle televize CNBC analytici. Čínské automobilky nabízejí na rozdíl od Tesly nové produkty a vítězí i v cenách. Musk bude muset své vozy zlevnit, jinak ho mohou čínské automobilky zastínit, upozorňují odborníci. Čína byla jediným rostoucím trhem s elektromobily v loňském roce, napsala agentura Reuters.
Tesla minulý rok prodala v Číně o 8,8 procenta elektromobilů více (přes 657 tisíc). Jen v prosinci prodeje automobilky vzrostly oproti minulému měsíci o 12,8 procenta na 83 tisíc prodaných kusů.
Dlouhodobý výhled je ale horší, varují analytici. Musk vede s čínskými automobilkami cenovou válku, ale prohrává. Například Bill Russo, zakladatel a generální ředitel Automobility, tvrdí, že Tesla ztratila podíl na trhu ve prospěch čínských hráčů ze 7,8 procenta v roce 2023 na 6 procent v období od ledna do listopadu loňského roku.
Tesla records an 8.8% increase in China sales to a high of over 657,000 cars in 2024, despite a competitive market and a drop in annual global deliveries. Read: https://t.co/mAfHfTIFOp pic.twitter.com/3iavrtPoK9
— Reuters Business (@ReutersBiz) January 3, 2025
Tu Le, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Sino Auto Insights, uvedl, že Tesla podpořila své prodeje snížením cen vozů, není si však jistý, zda může udržet tuto dynamiku i v roce 2025, píše CNBC.
Tesla sice své vozy cenově zpřístupnila snížením cen, čínské elektromobily jsou však stále výrazně levnější a přinášejí na trh vozy s novými funkcemi, jako jsou projektory, vestavěné chladničky nebo asistenční systémy pro řidiče. Zaměřují se i na elektrická vozidla s dlouhým dojezdem a hybridní auta. Tesla se orientuje na plně elektrické automobily a nové funkce zavádí příliš pomalu.
Další snížení cen
Čínské automobilky tak lákají jak nadšence do elektromobilů, tak zákazníky, kteří o nich stále pochybují, a tak si raději pořídí hybridní auto, potvrdil Sam Fiorani, viceprezident AutoForecast Solutions. „Tesla neplánuje nic jiného než plně elektrická vozidla,“ potvrdil Fiorani.
Musk v lednu varoval, že čínské automobilky mohou zničit většinu ostatních automobilek ve světě, pokud nezasáhnou regulační orgány. I to mohl podle odborníků být důvod, proč miliardář v prezidentských volbách podpořil Donalda Trumpa. Ten slíbil uvalit na Čínu clo ve výši 60 procent. Už loni v září uvalily USA na čínské elektromobily stoprocentní clo.
Obchodní bariéry však mohou čínské výrobce automobilů přimět hledat kupce na menších a přátelštějších trzích, což by zase zvýšilo tlak na prodej produktů Tesly v Číně a jinde ve světě, upozornil dále Fiorani.
„Tesla musí agresivně zlevnit, aby udržela v probíhající cenové válce krok,“ upozornil Russo. „Vše, co musí Musk udělat, je snížit ceny o 5 procent,“ doplnil Joe McCabe, generální ředitel a prezident společnosti AutoForecast Solutions. Podle něj je ovšem nepravděpodobné, že Tesla ztratí vůči čínské konkurenci postavení úplně.
Čína byla podle Reuters jediným trhem s elektromobily, který minulý rok výrazně rostl. Na některých trzích růst zpomalil, případně se propadl. Čína globálně představovala 70 procent prodejů elektromobilů a hybridů v prvních 11 měsících roku 2024. Více než 90 procent nárůstu celosvětového prodeje elektromobilů a hybridů oproti minulému roku pocházejí z Číny.