Pokud nakupujete na internetu a necháváte si zboží doručovat, časem se vám doma začnou kupit různě oštítkované a olepené krabice, fólie a výplně. Takže co s nimi? Asi to vezmete nejkratší cestou ke kontejneru s tříděným odpadem. Takové plýtvání obalovým materiálem už snad brzy bude pouhou minulostí. Na svém startu je totiž The Box, projekt vratných krabic. Do e-commerce má přinést tolik potřebnou udržitelnost.
Čtyři roky vyvíjela společnost LivingPackets koncept pro ekologičtější balení zásilek z e-shopů. Výsledkem je vskutku revoluční nápad. Větší udržitelnost do e-commerce má přinést jejich „chytrá krabice“, oficiálně pojmenovaná The Box. Autoři ji představili na letošním ročníku veletrhu CES.
Vratná krabice, která zvládne až 1000 jízd za zákazníky
The Box je znovupoužitelná přepravní schránka, která se do e-shopů vrací zpátky. Zákazník si zboží z boxu pouze vyjme a předá ho zpět kurýrovi. Ten už se postará o jeho návrat do obchodu. Takto může jeden box absolvovat až 1000 jízd, než je potřeba ho vyměnit.
Novinka toho ale umí daleko víc. Uvnitř každého boxu je umístěn speciální mechanismus, který drží zboží ve správné poloze tak, aby se nerozbilo. Díky tomu není potřeba do boxu vršit další výplňový materiál typu bublinková fólie, která nakonec stejně skončí v koši. Když je box prázdný, dá se jednoduše složit jako nákupní přepravka, takže nezabírá místo v dodávce nebo ve skladu.
Uvnitř každého boxu je umístěn speciální mechanismus, který drží zboží ve správné pozici tak, aby se nerozbilo.
Schránka nadupaná technologiemi, i štítky budou z e-papíru
Společnost LivingPackets myslela při tvorbě boxu skutečně na vše. Aby eliminovala další zdroj odpadu, vybavila každý kus displejem s e-papírem (displej, který napodobuje skutečný papír a data na něm lze aktualizovat). Takže odpadá nutnost cokoli fyzicky tisknout.
The Box má v sobě zabudovaný i speciální elektronickým zámek. Do zásilky se proto dostane jen skutečný příjemce. Během celé přepravy je schránka pod nepřetržitou kontrolou, integrované senzory sledují její orientaci i teplotu. Na případný problém dokáže systém upozornit buď odesilatele nebo přepravní službu. Samozřejmostí je pak i vlastní trackovací zařízení, díky kterému lze zásilku sledovat i bez pomoci kurýrní služby. Lze tak předejít případným záměnám nebo zatoulání zboží.