Toyota 4Runner je skutečný gigant mezi SUV a přímý důkaz doby, kdy vozy s rámovou konstrukcí kralovaly silnicím i terénu. Ačkoli Toyota nechala předchozí pátou generaci bez modernizace celých 15 let, v roce 2024 se prodalo solidních 92 156 kusů. Evoluci nelze zastavit, a tak přichází zcela nový 4Runner 2025, který kombinuje moderní technologie, větší komfort a širší nabídku verzí než kdy dříve.
Šestá generace 4Runneru je postavena na stejné platformě TNGA-F jako nejnovější Land Cruiser a Lexus GX. Technicky vzato jde o SUV verzi pick-upu Toyota Tacoma, se kterým sdílí mechaniku, konfigurace i design. Nabídka zahrnuje devět různých verzí, včetně nových variant Platinum a Trailhunter.
Design
Po designové stránce působí novinka robustně a atleticky, zvláště ve verzích TRD Off-Road, TRD Pro a Trailhunter, které se pyšní 33palcovými terénními pneumatikami. Modely TRD Pro a Trailhunter navíc disponují ikonickou maskou chladiče s nápisem TOYOTA. Mezi tradiční prvky designu patří zadní boční okna, která se protahují až ke střeše, a legendární stahovací zadní okno.
Uvnitř převzal vůz moderní technologii z Tacomy, včetně digitálního 12,3palcového přístrojového panelu a 14,0palcového dotykového displeje. Ovládací prvky pro klimatizaci a terénní režimy zůstávají fyzické. Prostornost interiéru se podle serveru Car and Driver zlepšila, přední sedadla jsou pohodlnější a druhá řada nabízí dostatek místa i pro větší cestující. Třetí řada sedadel je dostupná pouze ve verzích SR5 a Limited a je vhodná spíše pro děti.
Motorizace
Sbohem dáváme zastaralému 4,0l V6 motoru s 270 koňmi a pětistupňovou automatickou převodovkou. Nově je 4Runner poháněn 2,4l čtyřválcem s turbem o výkonu 278 koní, který je spárován s moderní osmistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici je také hybridní verze s elektromotorem umístěným mezi spalovacím motorem a převodovkou, která zvyšuje výkon na 326 koní a točivý moment na 630 Nm. Maximální tažná kapacita se zvýšila z 2 268 kg na 2 722 kg.
Spotřeba paliva se u nehybridních modelů s pohonem 4×4 zlepšila na 11,2 l/100 km, u hybridu pak na 10,2 l/100 km. Hybrid nabízí lepší záběr při rozjezdu, ale při delší akceleraci ztrácí na dynamice.
Verdikt
Toyota 4Runner 2025 je výrazným krokem vpřed, ale zachovává si svou dobrodružnou DNA. Cena startuje na 42 220 dolarech, tedy cca 1 milionu korun. Automobilka opět ukázala, že moc dobře ví, jak se dělají pořádná auta.