Je čas na nízkorychlostní městský automobil? Toyota odhalila nový koncept mikroauta FT-Me. Tento drobný elektromobil je určen pro dvě osoby a jeho maximální rychlost je omezena na 45 km/h. Toyota ho vnímá jako řešení mobility pro teenagery nebo specifické městské oblasti s omezeným provozem.
Ačkoliv auta milujeme, nechceme je mít všude. Velká města, zejména v Evropě, stále více omezují prostor pro automobily, což dává vzniknout nové třídě vozidel – extrémně malým, elektrickým a kompaktním autům, která jsou vítaná tam, kam běžná auta nesmí. Přesto však mohou sdílet vozovku s běžným provozem, pokud je rychlostní limit přizpůsoben. Příkladem takového vozidla je Citroën Ami a nyní Toyota zkoumá tento segment s konceptem FT-Me.
Toyota Goes Micro with the FT-Me Concept https://t.co/Wxq0y6C1HO
— Car and Driver (@CARandDRIVER) March 12, 2025
FT-Me dosahuje délky méně než 2,5 metru, tedy menší než Smart ForTwo, a přesto nabízí prostor pro dvě osoby. Zajímavostí je, že sedadlo spolujezdce je lehké a vyjímatelné, což umožňuje vytvořit prostor pro objemnější náklad. Toyota tvrdí, že se do interiéru vejde i složené kolo. To by převážně mladým a nadšeným cyklistům usnadnilo život v pražských uličkách.
Design kabiny
V interiéru najdeme obdélníkový volant a smartphone řidiče slouží jako klíč, přičemž se zároveň připojuje k palubní desce. Velké prosklené plochy a dobrá viditelnost eliminují potřebu parkovacích senzorů. S takto kompaktním vozem ale dokáže zaparkovat skutečně každý.
Specifikace
Toyota zatím neposkytla mnoho technických detailů, kromě toho, že elektromotor pohání přední kola a solární panely na střeše mohou přímo dobíjet baterii. Maximální rychlost je 45 km/h a Toyota odhaduje minimální dojezd na 100 km, což by po jízdách ve městě rozhodně stačilo. Zároveň není známá ani předběžná cena, za kterou by se model dostal na trh. Očekáváme ale, že bude výrazně dostupnější než zbytek elektromobilů.
Verdikt
Tato třída vozidel (L6 v Evropě) je povolena v nízkoemisních zónách a v některých zemích ji mohou řídit mladší řidiči bez plné řidičské licence nebo ti, kteří mají pouze oprávnění na skútr. Hlavní inženýr projektu Stijn Peeters, vedoucí divize nové mobility Toyoty, uvádí, že vozidlo nemusí být jen pro mladé řidiče, ale může sloužit i jako druhé auto do města. „Věříme, že zde existuje příležitost nabídnout zákazníkům něco nového,“ dodává automobilka.