Letecké neštěstí na jihokorejském letišti Muan, při kterém zemřelo 179 lidí, přineslo nové otázky ohledně bezpečnosti komerční letecké dopravy a prevence střetů letadel s ptáky. Vyšetřování naznačuje kombinaci technických selhání a okolních vlivů.
Havárie letu Jeju Air 2216, při níž zahynulo 179 z celkových 181 osob na palubě, se stala nejhorším leteckým neštěstím v historii Jižní Koreje. Letadlo Boeing 737-800 se v neděli pokusilo o nouzové přistání na letišti v Muan, když podle jihokorejského ministerstva dopravy piloti hlásili střet s hejnem ptáků. Po břišním přistání bez vysunutého podvozku letoun narazil do betonové zdi a explodoval.
At least 179 people of 181 on board a Jeju Air flight have been killed after the plane crashed while trying to land at South Korea's Muan International Airport in one of the country’s worst aviation disasters.
— Al Jazeera English (@AJEnglish) December 30, 2024
— in pictures https://t.co/8Ns1yry8EM pic.twitter.com/tbs89cQoDq
Záznamy a video z incidentu ukazují, že se letadlu nepodařilo vysunout podvozek ani klapky pro přistání. Letecký expert Geoffrey Thomas pro Al Jazeeru uvedl, že pouze střet s ptáky by tuto tragédii pravděpodobně nezpůsobil. „Zdá se, že piloti čelili řetězci selhání, jejichž povaha zatím není jasná,“ řekl. Dle něj mohlo dojít k elektrické závadě, protože systém ADS-B, který vysílá data o poloze letadla, krátce po mayday přestal fungovat.
Vyšetřování vedou jihokorejské úřady společně s americkou Národní radou pro bezpečnost dopravy (NTSB), protože havarované letadlo bylo vyrobeno společností Boeing. Podle CNN byly z trosek vyzvednuty černé skříňky, avšak data z jedné z nich jsou kvůli poškození nečitelná a vyžadují odbornou analýzu v laboratoři v Soulu nebo v USA.
Střety s ptáky: Rostoucí riziko pro moderní letectví
Střety s ptáky představují běžné riziko pro letectví, ale jen zřídka vedou k vážným nehodám. V roce 2023 americká Federální letecká správa (FAA) zaznamenala 19 400 střetů s ptáky, přičemž většina incidentů způsobila jen malé škody. Podle Al Jazeery může jejich četnost růst kvůli rostoucímu objemu letecké dopravy a konstrukci tišších letadel. Na letištích se proto stále častěji instalují odstrašující opatření, například zvukové kanóny či světelné systémy. Letiště v Muan však podle jihokorejského deníku Chosun Daily dosud neimplementovalo doporučená preventivní opatření kvůli probíhajícím stavebním úpravám.
Jižní Korea vyhlásila sedmidenní státní smutek a úřady připravují důkladné kontroly všech letadel Boeing 737-800 v zemi. Přechodný prezident Choi Sang-mok slíbil transparentní vyšetřování a okamžité zavedení nápravných opatření v celém leteckém sektoru, aby se podobné tragédie již neopakovaly.