Mexická cestovní agentura Fonatur pokládá uprostřed tropické džungle na Yucatánu kontroverzní železnici. Propojí u turistů oblíbené písečné pláže s pozůstatky mayského majestátu. Vědci a aktivisté varují před poškozením místních ekosystémů. Veřejnost ale neprotestuje. Vláda totiž slíbila pracovní místa a podporu ekonomiky, píše server Skift.
Mexický poloostrov Yucatán patří mezi nejpopulárnější turistické destinace na světě. Právě velké množství cestovatelů, kteří bílé pláže a průzračné moře navštíví, vedlo mexickou vládu k zavedení takzvaného Mayského vlaku.
Mayský vlak bude převážet turisty z města Cancún k mayským pyramidám ve státě Quintana Roo. Propojení lázeňského města omývaného vodami karibského moře s historickými památkami bude stát odhadem 20 miliard dolarů.
Mexico’s Tourism Agency Defends Controversial Train Project in Southern Jungles https://t.co/8DSiAb1QNz
— Skift (@skift) January 4, 2023
Mexická vláda pověřila cestovní agenturu Fonatur, aby mezi městem a chrámy Chichen Itza a Palenque položila koleje. Mezi těmito dvěma oblastmi se však nachází bohatá zeleň a unikátní ekosystémy. Projekt proto u vědců a aktivistů nenachází pochopení, napsal cestovní web Skift.
Železnice se potáhne na vzdálenost 1500 kilometrů. Mezi městem a pozůstatky mayské civilizace vznikl 18 metrů široký pruh vytvořený bagry a další technikou, dělníci už v něm začali pokládat koleje. „Železnice v podstatě rozpůlí džungli napůl,“ řekl průvodce Ismael Lara.
Lara se obává, že Mayský vlak naruší život zdejší divoké zvěře a ohrozí místní křehké ekosystémy. Projekt kritizuje také OSN, která vyzvala mexickou vládu k ochraně životního prostředí s globálními standardy.
Podle vědců a aktivistů vláda s dokončením železnice pospíchá. Chce práce ukončit ještě během vlády mexického prezidenta Andrése Manuele Lópeze Obradora. Proto podle kritiky zanedbala vyhodnocování environmentálních rizik.
Železnice se může propadnout
Železnice ohrožuje hlavně netopýry žijící v rozsáhlé síti podzemních jeskyní. Zažité trasy zde mají jaguáři, kteří v oblasti žijí tisíc let. Železnice může narušit jejich zaběhlé trasy. A pod porézní půdou se nacházejí bohaté zásoby sladké vody, kterým hrozí kontaminace stavebními materiály.
Geochemik Emiliano Monroy-Rios varuje před únikem nafty do systémů podzemních jezer a řek. Pod povrchem v regionu protéká například nejdelší známá podzemní řeka. V ní archeologové našli mayské artefakty a lidské ostatky.
Podle dotázaných vědců bylo v oblasti objeveno jen 20 procent podzemních systémů. Špatné umístění kolejí může křehkou půdu prorazit a ohrozit dosud neobjevené podzemní vápencové jeskyně.
Desítky vědců v dopisech zaslaných vládě projekt kritizuje. Upozorňují na špatná enviromentální hodnocení, zastaralé údaje, ignorování nedávno objevených jeskyní a nedostatek informací od místních expertů na hydrologii.
„Nechtějí uznat křehkost země,“ myslí si vědkyně Fernanda Lases z Mexické národní autonomní univerzity. „Myslím si, že závěry vlády byly předem naformátované,“ odkazovala Lases na studii zveřejněnou blogem Monroy-Rios. „Chtějí to udělat rychle. Na pořádný průzkum není čas.“
Mexická vláda láká veřejnost na 715 000 nových pracovních míst do roku 2030 a miliony lidí vytažených z chudoby díky podpoře cestovního ruchu. Proti stavbě železnice proto nic nenamítá.