Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu by mohl přinést tvrdé dopady na čínské fast-fashion značky, které si oblíbila především americká generace Z. Návrh na vysoké dovozní tarify by zvýšil ceny oblečení a omezil výdaje spotřebitelů. Očekávané změny zasáhnou nejen zákazníky, ale i samotné firmy. Informoval o tom server Business Insider.
Hrozba tarifů zvyšuje tlak na čínské značky
Donald Trump se během své kampaně zavázal znovu zavést protekcionistická opatření vůči Číně. Navrhuje zavedení univerzálního 10% cla na všechny dovozy, a navíc dalších až 60–100 % na čínské zboží. Tyto kroky jsou, podle jeho slov, reakcí na údajné dovozy drog, zejména fentanylu, z Číny. Podobné kroky Trump podnikl již během svého prvního funkčního období, kdy uvalil 25% cla na čínské zboží v hodnotě 50 miliard dolarů.
Podle čínského velvyslanectví však obchodní válka nepřinese výhody nikomu. „Žádná ze stran nezvítězí,“ varoval mluvčí ambasády Liu Pengyu. Jak uvádí server Business Insider, americká Národní maloobchodní federace (NRF) odhaduje, že spotřebitelé by mohli přijít o 46–78 miliard dolarů ročně v utrácení.
Chinese fast fashion may be in the line of fire in a second Trump term. Here's what Trump's tariffs could mean for Shein and Temu. https://t.co/yrs4spJgBJ
— Business Insider (@BusinessInsider) November 26, 2024
Shein a Temu: Rychlá móda v ohrožení
Shein a Temu, které dominují v oblasti nízkonákladové módy a zboží, by byly novými tarify zásadně ovlivněny. NRF odhaduje, že ceny oblečení by mohly vzrůst o 12,5–20,6 %. To by vedlo k poklesu spotřeby až o 33 %. David Jacks, profesor ekonomie, zdůrazňuje, že kvůli závislosti těchto značek na čínských dodavatelských řetězcích se dá očekávat zvýšená pozornost a tvrdší opatření vůči nim. „Je těžké si představit scénář, kdy by se tento sektor vyhnul ochranářské politice USA,“ uvedl.
Dalším faktorem, který by mohl firmy zasáhnout, je jejich image. Shein je často kritizována za pracovní podmínky v továrnách a toxické látky v produktech. Temu, známá širokým sortimentem od domácích potřeb po doplňky, čelí sílící konkurenci, například od Amazonu, který spustil vlastní levnou platformu Amazon Haul.
Přesměrování dodavatelských řetězců jako možné řešení
Podle odborníků by jedním z mála způsobů, jak minimalizovat dopady tarifů, mohlo být přesunutí výroby do jiných zemí. Jeffrey Towson z TechMoat Consulting zdůrazňuje, že popularita Shein a Temu spočívá v jejich nízkých cenách. „Pokud nebudou přesměrovány dodavatelské řetězce, budou zákazníci muset akceptovat vyšší ceny,“ řekl.
Přesto ne všichni sdílí tento pesimismus. Jacob Cooke z WPIC Marketing + Technologies se domnívá, že i přes vysoké tarify si Temu udrží konkurenceschopnost díky nižším obchodním maržím a levným čínským zdrojům.
Budoucnost závisí na politickém vývoji
Jak Shein, tak Temu čelí nejen tarifním výzvám, ale i regulatorním opatřením, která omezují využívání výjimky „de minimis“. Tento zákon umožňuje firmám vyhnout se daním a tarifům u zásilek pod 800 dolarů. Bidenova administrativa již dříve oznámila kroky k omezení jeho zneužívání.
Shein plánuje vstup na burzu a usiluje o ohodnocení až 65 miliard dolarů. Otázkou však zůstává, jak se s tarifními překážkami vypořádají nejen tyto značky, ale také jejich zákazníci.