Uživatelé Twitteru si opět mohou předplatit placenou verzi sociální sítě zvanou Twitter Blue. Ta jim umožní získat verifikační „fajfku“ ke svému účtu, editovat své příspěvky nebo sledovat delší videa. Na platformě rovněž uvidí o polovinu méně reklam. Odběratelé používající zařízení Apple si ovšem budou muset za službu zaplatit o tři dolary více. Informoval o tom server BBC a The Guardian.
Placenou verzi sociální sítě Twitter zvanou Twitter Blue její vedení poprvé zveřejnilo v listopadu. Muselo ji ovšem vzápětí opět stáhnout. Jedna z jejích extra služeb totiž uživatelům umožňovala získat ke svému účtu fajfku poukazující na jeho verifikaci. Ve skutečnosti však pracovníci Twitteru účty nekontrolovali, předplatitelům stačilo zaplatit 8 dolarů za měsíc. Vzápětí ovšem podle serveru BBC sociální síť zavalily účty snažící se napodobit známé firmy nebo osobnosti.
Takové chování je přitom proti pravidlům známé sociální sítě. Obnovená verze Twitter Blue i nadále svým uživatelům umožňuje za zaplacení poplatku získat verifikační fajfku. Zaměstnanci společnosti Twitter nyní ale účty kontrolují. Pokud si také uživatelé změní fotografii nebo jméno, fajfka jim dočasně zmizí, dokud jejich účet pracovníci Twitteru opět neověří. Cena za speciální službu Twitteru je 8 dolarů za měsíc. Uživatelé zařízení Apple používající App Store si ovšem o něco připlatí. Služba pro ně totiž činí 11 dolarů.
we’re relaunching @TwitterBlue on Monday – subscribe on web for $8/month or on iOS for $11/month to get access to subscriber-only features, including the blue checkmark 🧵 pic.twitter.com/DvvsLoSO50
— Twitter (@Twitter) December 10, 2022
Šéf společnosti Twitter Elon Musk nesdílel přesný důvod takového pravidla. Nejspíše se však jedná o jeho odpor k poplatku, který společnost Apple po vývojářích aplikací požaduje. Ti jí totiž musí ze svých prodejů zaplatit podíl až ve výši 30 procent. Známý podnikatel měl navíc nedávno spor s šéfem Apple Timem Cookem. Osočil ho totiž z plánu odstranit aplikaci Twitter z App Store. Nakonec ovšem Musk po rozhovoru s Cookem prohlásil problém za vyřešený a více ho nekomentoval. Informoval o tom server The Guardian.
Účty známých podniků získají na Twitteru zlatou fajfku, prominentní osobnosti zase šedou
Kromě verifikační fajfky získají předplatitelé služby Twitter Blue také možnost editovat své příspěvky. Upravit tak budou moct svůj tweet nejpozději 30 minut po jeho publikování. Následně se vedle něj zobrazí informace o tom, že jej jeho autor zeditoval. Jedná se o uživateli dlouhodobě vyžadovanou funkci. Její kritici však poukazují na to, že by mohlo být pro některé uživatele jednodušší šířit dezinformace. Platící uživatelé také uvidí o polovinu méně reklam a budou si moct pouštět delší a kvalitnější videa.
Uživatelé účtů, kteří měli modrou verifikační fajfku už před zveřejněním placené služby, si ji ponechají i do budoucna. Pokud se však bude jednat o firmy, změní se její barva z modré na zlatou. Fajfka ostatních prominentních osobností se zase přebarví na šedou barvu. „Podniky získají zlatou fajfku v pondělí,“ potvrdila podle serveru TechCrunch ředitelka produktového managementu Esther Crawford.
Důležitá je předplatitelská služba pro Twitter proto, že se pomocí ní snaží Musk nahradit klesající příjmy. Donedávna totiž 90 procent příjmů známé sociální sítě tvořil zisk z reklam. Od té doby, co Twitter odkoupil Musk, však mnozí z největších inzerentů platformu opustili.