Americký prezident Joe Biden se zavázal k vyřešení krize automobilek, kterou způsobil nedostatek polovodičů potřebných k výrobě čipů. V pondělí se setkal se zástupci největších zasažených firem, aby s nimi probral potřebné kroky. Uvedla to agentura Reuters.
K podpoře výroby polovodičů se prezident Biden vyslovil už při oznamování svého plánu na přestavbu americké infrastruktury. Zahrnovat by totiž měla také investici 50 miliard dolarů do výzkumu a manufaktur čipů. Současná administrativa tím reaguje na jejich globální nedostatek. Ten vznikl mimo jiné kvůli světové pandemii. Výroba aut kvůli nižší poptávce klesla, zvedla se naopak ta po elektronických zařízeních. Lidé zůstávali více doma a potřebovali k práci, ale i pro volný čas, nové počítače, telefony či tablety.
Jelikož se ale svět pomalu vrací do „normálu“ a poptávka po automobilech se opět zvyšuje, naráží na sebe oba průmysly a o čipy bojují. Americké výrobny polovodičů tak požadavky všech uspokojit nedokáží. Proto také Biden po pondělním jednání označil situaci za „nejdůležitější a okamžitou prioritu“. Žádné bezprostřední kroky administrativy však neuvedl. Svou pomoc ovšem oznámila společnost Intel, která se setkání rovněž účastnila. V následujících šesti až devíti měsících totiž začne vyrábět čipy také do automobilů.
„Doufáme, že nedostatek materiálů může být snížen i bez tří až čtyřleté výstavby nových továren. Proto chceme v šesti měsících začít certifikovat a vyrábět nové produkty už v existujících výrobnách,“ doplnil pro Reuters šéf Intelu Pat Gelsinger. Navýšení produkce čipů oznámila společnost už minulý měsíc. Stavět bude nové továrny nejen ve Spojených státech amerických, ale také v Evropě. Pondělní konference s názvem CEO Summit on Semiconductor and Supply Chain Resilience se pak účastnili zástupci 19 firem včetně General Motors, Ford Motor, Samsung Electronics či Google-Alphabet.
Nejde jen o nedostatek čipů v automobilkách. USA chtějí náskok před Čínou
Na rostoucí nedostatek polovodičových materiálů upozorňovali v poslední době hlavně zástupci amerického automobilového průmyslu. Dle nich by mohl letos vyústit v pokles výroby až o 1,28 milionů automobilů. Společnost General Motors z toho důvodu o víkendu oznámila zrušení směn ve svých dvou amerických továrnách. Nejedná se však o jediný dopad trvající krize. Pocítí ji také zákazníci, jelikož už tak vysoká cena aut ještě stoupá.
Podpora americké výroby čipů má však i politický význam. Většina z jejich současné světové produkce totiž pochází ze států, jako je Japonsko, Jižní Korea, Taiwan, ale hlavně Čína. Proti té se chtějí američtí zákonodárci jako hlavnímu konkurentovi vyhradit. Proto část z nich usiluje o to, aby finanční dotace polovodičů nespadala do Bidenova plánu na obnovu infrastruktury. Místo toho by byla součástí zvláštního zákona namířeného proti Číně.