Oba motory letadla společnosti Jeju Air, které se minulý měsíc zřítilo, obsahovaly podle pondělní předběžné vyšetřovací zprávy kachní DNA. Úřady se stále snaží zjistit, co bylo příčinou nejsmrtelnějšího leteckého neštěstí na jihokorejském území, při kterém zemřelo 179 lidí. Informovala o tom agentura Reuters či server BBC.
Podle předběžné vyšetřovací zprávy zveřejněné v pondělí pocházelo peří a krvavé skvrny na obou motorech letadla společnosti Jeju Air z čírky bajkalské, což je druh stěhovavé kachny, která létá ve velkých hejnech.
Both engines of Jeju Air's Boeing 737-800 jet that crashed in December, killing 179 people, contained remains of Baikal teals, a migratory duck that flies to South Korea for winter, a preliminary probe has found⤵️ https://t.co/2ZXjcxrEvj
— Al Jazeera English (@AJEnglish) January 27, 2025
Vyšetřování havárie, nejsmrtelnější na jihokorejském území, se nyní zaměří srážku s ptáky a betonovou konstrukci na konci přistávací dráhy, do níž letadlo narazilo. Chtějí zjistit, jakou roli při nehodě hrály.
Motory Boeingu 737-800 budou rozebrány a betonová konstrukce bude podrobena zkoumání, uvádí se ve zprávě. Ta však podle Reuters neposkytla žádné informace o tom, co mohlo vést k tomu, že letadlo přistálo daleko na dráze bez spuštěného podvozku. Zdůraznila nedostatek bezprostředních stop poté, co černé skříňky letadla přestaly čtyři minuty před nárazem zaznamenávat.
Srážka s ptákem
Letadlo společnosti Jeju Air odstartovalo 29. prosince ráno z Bangkoku a letělo na mezinárodní letiště Muan na jihozápadě země. Přibližně v 08:57 místního času, tři minuty poté, co piloti navázali kontakt s letištěm, řídicí věž doporučila posádce, aby byla opatrná kvůli „ptačí aktivitě“.
V 08:59 pilot ohlásil, že se letadlo srazilo s ptákem, a vyhlásil signál mayday.
Pilot poté požádal o povolení k přistání z opačného směru, během něhož přistál na břicho bez vysunutého podvozku. Podle zprávy letadlo přeletělo dráhu a po nárazu do betonové konstrukce explodovalo.
Nárazy ptáků, které způsobí poškození obou motorů, jsou podle Reuters vzácné. I v takových situacích však došlo k úspěšným případům přistání pilotů bez obětí na životech, včetně přistání na řece Hudson v USA v roce 2009 a přistání v kukuřičném poli v Rusku v roce 2019.
Mohlo být obětí méně nebýt betonových zábran?
Úřady již dříve uvedly, že záznamníky letových údajů a hlasu v pilotní kabině letadla přestaly nahrávat asi čtyři minuty před katastrofou.
Odbprníci podle BBC rovněž kritizovali přítomnost betonových zábran na konci přistávací dráhy. Naznačilli, že počet obětí by byl nižší, kdyby tam nebyly.
V betonové konstrukci je umístěn navigační systém, který pomáhá při přistávání letadel, tzv. lokalizátor.
Minulý týden úřady oznámily, že vymění betonové zábrany používané pro navigaci na sedmi letištích po celé zemi. Na základě revize budou rovněž upraveny bezpečnostní plochy vzletových a přistávacích drah.
Předběžná zpráva byla předložena letecké agentuře OSN a úřadům Spojených států, Francie a Thajska.