Rakouský soud rozhodl ve prospěch hráče, který údajně přišel o tisíce eur kvůli otevírání beden se zbraněmi (loot boxy) ve hře CS:GO. Nařídil společnosti Valve, aby mu peníze vrátila.
Jak 18. prosince v němčině informoval server Games Wirtschaft, společnost Valve musí podle rozhodnutí soudu zaplatit postiženému hráči CS:GO značnou částku 14 096,58 eur. Rozhodnutí zatím není právně závazné. Finančník soudních sporů Richard Eibl ale uvedl, že šance tvůrců Half-Life na vítězství jsou extrémně špatné. Rakouský soud již dříve rozhodl ve prospěch hráčské základny v jiných, ale podobných případech.
Finally! Valve fixed the gloves 😍 pic.twitter.com/2FhcHuHQl7
— CS.MONEY (@csmoneytrade) December 20, 2023
„Po provozovatelích hry FIFA je nyní společnost Valve Corporation druhým poskytovatelem videoher, u kterého bylo prokázáno, že v Rakousku nabízí nelegální hazardní hry. Podle různých studií generuje Valve prostřednictvím loot boxů ve hře Counter-Strike tržby ve výši přibližně jedné miliardy. Podíl na rakouském trhu není zanedbatelný. Rakušané mají ve srovnání s jinými zeměmi hazardní hry velmi rádi,“ uvedl Eibl v rozhovoru pro Games Wirtschaft.
Co se vlastně stalo?
Pro neznalé: počátkem roku 2023 rakouský soud rozhodl ve prospěch hráčů FIFA. Ti v roce 2022 zažalovali společnost Sony za umožnění nelegálního hazardu v podobě balíčků hráčů pro FIFA Ultimate Team. Společnost Sony se proti němu mohla odvolat, ale podle serveru Games Wirtschaft to neudělala, takže se rozhodnutí ukázalo jako pravomocné.
V případu proti společnosti Valve strana hráčů úspěšně argumentovala tím, že náhodně generovaný obsah kufříků se zbraněmi představuje nelegální hazard podle rakouského zákona o hazardních hrách. Je tomu tak, protože vydavatel mohl z této činnosti profitovat a neměl herní licenci. Společnost Valve se proti tomuto rozhodnutí může ještě odvolat, ale je to asi nepravděpodobné.
Loot boxy ve videohrách jsou velkým tématem kontroverzí v několika zemích, zejména v zemích EU. Hlavním argumentem je, že termín loot box se používá k nenápadnému zavádění hazardních her do videoher. V jejich případě není převzata odpovědnost za škody, které mohou způsobit dětem i dospělým. Vzhledem k tomu, že Rakousko zaujalo průlomový postoj proti takovým praktikám, nemusí trvat dlouho a pojem loot boxů bude čelit silnějšímu testu u větších zákonodárných sborů.