Volkswagen společně s čínským partnerem SAIC Motor oznámili prodej své továrny v západní čínské provincii Sin-ťiang, která čelila kritice kvůli údajnému porušování lidských práv. Současně prodloužili své společné partnerství až do roku 2040 a zaměřují se na rozvoj elektromobilů, aby udrželi krok s rychle se měnícím čínským trhem.
Volkswagen byl jedním z prvních zahraničních investorů v čínském automobilovém průmyslu. Již v 80. letech 20. století se jeho model Santana stal běžnou součástí taxi flotil v Šanghaji a dalších čínských městech. Společný podnik se SAIC Motor, jedním z největších čínských výrobců automobilů, se od té doby neustále rozvíjel. V roce 2023 SAIC dosáhl výroby pěti milionů vozů, přičemž spolupráce s Volkswagenem a dalšími partnery, jako je General Motors, hrála klíčovou roli.
Dle agentury AP byla továrna v hlavním městě Sin-ťiangu, Urumči, otevřena v roce 2013 s kapacitou 50 tisíc vozidel ročně. V současnosti však již nevyrábí auta, nýbrž slouží pouze pro inspekce. Volkswagen tuto lokalitu prodá Šanghajskému centru pro inspekci vozidel a zajistí, že pracovní místa zůstanou zachována pro přibližně 170 zaměstnanců.
Volkswagen Group and SAIC Motor announced on Wednesday that they have signed an extension for their joint venture contract in Shanghai until 2040, further strengthening their long-term partnership https://t.co/UEvPiAaqFJ pic.twitter.com/E4cgmQf2Mw
— China Xinhua News (@XHNews) November 27, 2024
Elektromobily jako priorita budoucnosti
Společný podnik mezi Volkswagenem a SAIC oznámil, že do roku 2030 uvede na čínský trh 18 nových modelů, z toho osm elektromobilů. Již dříve skupina Volkswagen uvedla, že plánuje během příštích tří let představit 40 nových modelů, přičemž do roku 2030 má portfolio zahrnovat 30 elektromobilů. Tyto kroky odrážejí potřebu reagovat na rychlý růst poptávky po elektromobilech, která v posledních třech letech zásadně přetváří největší automobilový trh na světě.
Volkswagen však není jedinou automobilkou, která čelí tlakům na přizpůsobení se této změně. Dle ABC News zahrnují problémy nejen vývoj technologií, ale i náklady a přístup na trh, zvláště v souvislosti se zaváděním nových tarifů na elektromobily importované z Číny.
Kontroverze kolem Sin-ťiangu
Provozování továrny v Sin-ťiangu čelilo v minulosti kritice kvůli obviněním z porušování lidských práv v této oblasti. Volkswagen uvedl, že audit, který si nechal vypracovat, nenašel žádné důkazy o nucené práci v továrně, nicméně společnost již dříve zvažovala možnosti, jak se s provozem v této oblasti vypořádat. Nynější prodej tak přichází v kontextu snahy o restrukturalizaci a řešení citlivých otázek spojených s touto lokalitou.
Prodloužení partnerství do roku 2040
Kromě prodeje továrny společnosti Volkswagen a SAIC oznámily prodloužení své spolupráce až do roku 2040, což signalizuje pevný závazek rozvíjet elektromobily a další technologie na čínském trhu. Jak píše agentura AP, tento krok přichází v době, kdy automobilky po celém světě intenzivně investují do přechodu na ekologičtější alternativy.
Rozhodnutí Volkswagen Group posilovat elektromobilní portfolio odráží nejen technologické trendy, ale také konkurenci na čínském trhu, kde domácí značky stále více dominují. I přes tyto výzvy zůstává Čína pro zahraniční automobilky klíčovým trhem, což potvrzuje i význam dlouhodobého partnerství mezi Volkswagenem a SAIC.