V dětství si s pomocí panenek nebo různých postaviček vytváříme vlastní příběhy. Nový výzkum nyní naznačuje, že právě tyto hry, které zahrnují imaginární světy, mohou pomoci rozvoji sociálních dovedností a empatie, píše server The Guardian.
Hraní s panenkami může dětem kromě úsměvu na tváři přinést rozvoj různých dovedností. Vědci v nové studii uvádějí, že tyto hry podněcují sociální myšlení a komunikaci.
„Když děti vytvářejí imaginární světy a hrají si s panenkami, komunikují nejprve nahlas a poté internalizují sdělení o myšlenkách, emocích a pocitech druhých,“ uvedla pro deník jedna z autorů studie Sarah Gerson, neuroložka z Cardiff University.
Dodává, že to může mít na děti dlouhodobé pozitivní účinky jako je například budování sociálních dovedností, mezi než patří třeba empatie.
Samotná studie, která byla publikována v časopise Developmental Science, byla dle The Guardian financována výrobci panenek Barbie. Celkem se jí zúčastnilo 33 dětí ve věku od čtyř do osmi let, a to jak dívek tak chlapců.
Děti si mohly hrát s panenkami Barbie a jejich příslušenstvím, jak chtěly, a nebo s tabletem. Během toho jim ale byla monitorována řeč a měly na sobě čepici s technologií fNIRS, která umožňuje sledovat aktivitu mozku.
Panenky versus tablet
Studie zjistila, že děti při hře s panenkami mluvily více o myšlenkách a emocích druhých v porovnání s hraním kreativních her (například stavba města) na tabletu, když si hrály samy.
V případě panenek je častěji oslovovaly ve druhé osobě nebo s nimi komunikovaly, kdežto o postavách na tabletu mluvily spíše ve třetí osobě. Mezi chlapci a dívkami nebyl rozdíl, dodává deník.
Děti měly také zvýšenou mozkovou aktivitu v oblasti zvané posterior superior temporal sulcus (pSTS), když odkazovaly na vnitřní stavy ostatních. Předpokládá se, že ta se podílí na rozvoji sociálních a emočních dovedností.
„Hypotéza, že hra s panenkami poskytuje malým dětem scaffolding (tzv. lešení), které jim umožní vžít se do perspektivy druhého člověka, i když je neživý, se zdá být velmi opodstatněná,“ uvedl pro deník The Guardian Benjamin Mardell z Harvard Graduate School of Education.
Zjištění se dle něj ale nevztahují pouze na Barbie, ale na jakékoliv hračky, které umožňují hrát role. Tedy například i plyšová zvířata.