Naprostým zmatením a bezradností skončilo pátrání po lodi převážející uhlí, USS Cyclops (AC-4), se 306 lidmi na palubě. Jako kdyby zmizela z povrchu země. Před sto lety ji pohltil Bermudský trojúhelník.
„Počasí dobré, vše dobré,“ zněla poslední zpráva z pojízdného uhelného dolu, gigantické americké vojenské nákladní lodi USS Cyclops (AC-4) v březnu 1918 na cestě mezi Západní Indií a Baltimorem v USA. Plavidlo bylo téměř 168 metrů dlouhé a zařadilo se mezi více než 100 lodí a letadel, které se ztratily v Bermudském trojúhelníku. Tím je označována oblast ležící mezi Miami, Portorikem a Bermudami. Má pověst oblasti s údajně výrazně zvýšeným výskytem „záhadného“ mizení lodí a letadel nebo případy lodí nalezených bez posádky. A bez logického důvodu pro opuštění plavidla.
USS Cyclops se přitom úspěšně plavila už od roku 1910 a byla známá přepravou uhlí po celém světě a podporou uprchlíků. Rok předtím, než zmizela, Amerika vstoupila do první světové války, což vedlo k tomu, že se Cyclops stala nepostradatelným námořním dopravním prostředkem. Během poslední devítidenní cesty však zmizela bez jakékoli SOS signalizace. „Všechny pokusy o její lokalizaci byly neúspěšné,“ uvedli úředníci v prohlášení o lodi. Co se s kolosem a posádkou stalo, dodnes zůstává záhadou.
Matoucí je i to, že loď nevyslala jakýkoli nouzový signál
„Obvykle se po ztroskotání našly na hladině dřevěné předměty nebo korkové záchranné pomůcky z lodi. U Cyclops tomu tak nebylo. Zmizela, jako by ji sebrala nějaká obrovská mořská příšera i s muži a vším, co bylo na ní a poslala do hlubin oceánu. Podivná je i náhlost, se kterou zmizela. Bez jakéhokoli nouzového volání o pomoc, případně i pomoci jiné lodi na trase,“ vysvětlují konspirační teoretici v publikaci Santa Fe Magazine.
Objevily se domněnky, že loď mohla být zaměřena německou ponorkou. Ale časem se ukázalo jako nepravděpodobné, že by se do oblasti vůbec dostalo německé plavidlo. Jiní poukazovali na to, že kapitán lodi, George W. Worley, měl nechvalnou pověst a členové posádky ho pár měsíců předtím nařkli z opilosti. „Byl nezpůsobilý řídit plavbu USS Cyclops, americké námořnictvo mu ale umožnilo vrátit se k velení,“ uvádí History.com.
„Velké úsilí dal do pátrání také příbuzný jednoho z hasičů z lodi, Marvin Barrash. Desítky let zkoumal potenciální důkazy o tom, co se stalo,“ uvádí Baltimore Sun. „Celá existence lodi jakoby se vypařila,“ řekl. Po zoufalém prohledávání záznamů námořnictva, lodních deníků a všeho, co by mohlo být alespoň trochu užitečné, Barrash přišel s několika teoriemi.
Jednou je, že mohlo dojít k mechanické poruše. Nebo mohlo být na vině obsluhování posádkou, která nebyla zvyklá zacházet s těžkým nákladem. Ve hře byla i obří vlna, která by loď převrátila. Barrash věří, že kterákoli z těchto teorií se mohla shodovat s tím, že Cyclops proplouvala portorickým příkopem, který je nejhlubší částí Atlantiku. „Lidé potřebují slyšet nějaké vysvětlení. Chci, aby ‚309‘ byla v klidu, stejně jako jejich rodiny,“ dodal.