Zaměstnanci Boeingu přijali nejnovější nabídku od výrobce letadel a vojenské techniky na zvýšení mezd o 38 procent, čímž ukončili více než sedm týdnů trvající stávku. Ta zastavila velkou část výroby proudových letadel a prohloubila finanční krizi zadlužené firmy. Informují o tom BBC a The Guardian.
Celkem 59 procent zaměstnanců Boeingu hlasovalo pro nejnovější návrh na zvýšení mezd o 38 procent v příštích čtyřech letech. Stávka tak po více než sedmi týdnech skončí. Zaměstnanci se mají vracet do práce od středy.
„Je to vítězství,“ řekl po hlasování hlavní vyjednávač odborů Jon Holden. „Ačkoli několik posledních měsíců bylo pro nás všechny těžké, všichni jsme součástí jednoho týmu,“ prohlásil podle stanice BBC šéf Boeingu Kelly Ortberg.
The Boeing union voted in favor of a new contract offer that will give them a 38% pay rise spread over four years, bringing an end to a seven-week strike https://t.co/tzrmEjxTSB pic.twitter.com/iPJlyEe6ZQ
— Reuters Business (@ReutersBiz) November 5, 2024
„Posuneme se vpřed pouze tím, že budeme naslouchat a spolupracovat. Čeká nás spousta práce, abychom se vrátili ke kvalitě, která učinila z Boeingu ikonickou společnost,“ pokračoval Ortberg a přiznal, že je potěšen, že odbory dohodu ratifikovaly.
Předchozí dva návrhy zaměstnanci Boeingu zastupovaní Mezinárodní asociací strojníků a pracovníků v letectví a kosmonautice (IAM) odmítli. První zahrnoval zvýšení mezd o 25 procent v následujících čtyřech letech a druhý o 35 procent.
Dopady stávky budou odeznívat dlouho
První návrh v září odmítlo téměř 95 procent zaměstnanců, proti druhému návrhu se postavilo skoro 64 procent zaměstnanců. Odbory původně požadovaly zvýšení mezd o 40 procent. Nejnovější návrh označily za maximum, kterého bylo možné stávkou dosáhnout.
Stávky se zúčastnilo zhruba 33 000 zaměstnanců Boeingu na západním pobřeží Spojených států. Zastavila se výroba nejprodávanějšího letadla 737 MAX i letadel 767 a 777. Stávka stála Boeing skoro miliardu dolarů měsíčně, odhaduje S&P Global Ratings.
Boeing přitom dopady stávky ještě nějakou dobu pocítí. Podle dvou zdrojů obeznámených se situací bude trvat týdny, než se výroba letadel nastartuje a zvýší se finanční tok. Očekává se, že produkce 737 MAX bude po určitou dobu chabá, píše list The Guardian.
Firma nedávno oznámila, že zruší kvůli své finanční situaci 17 000 pracovních míst po celém světě, což odpovídá asi deseti procentům jeho celkové pracovní síly. Kvůli stávce byla nucena dávat vysoký manažerům a dalšímu personálu dočasné dovolené.