Královská společnost vzala iluze ekologům, kteří se domnívali, že zelené létání je za rohem. Vědci dospěli k závěru, že v krátkodobém horizontu nemůže žádné biopalivo stávající trysková fosilní paliva nahradit. A ve své zprávě vysvětlují, proč tomu tak je. Upozornila na to televize BBC News.
Letadla ohřívají atmosféru a významně přispívají ke globálnímu oteplování. Letecká doprava odpovídá za 2,4 procenta globálních skleníkových plynů a 8 procentům ve Spojeném království, které se zavázalo docílit do roku 2050 nulových leteckých emisí.
Královská společnost nicméně došla k závěru, že neexistuje možnost, jak trysková fosilní paliva v dohledné době nahradit. Některé letecké společnosti sice biopaliva používají, zejména ta vyrobená z plodin, avšak pouze minimální množství.
Green flights not in easy reach, warn scientists https://t.co/LWDN3yqEPX
— BBC News (UK) (@BBCNews) February 28, 2023
Nakrmení britských letadel těmito biopalivy by vedlo k vyhladovění spotřebitelů. Zemědělce by produkce biopaliv stála polovinu úrody, což by vedlo ke tlaku na dodávky potravin. Další možností je biopalivo z vodíku vyrobené s pomocí zelené elektřiny.
Británie však neprodukuje dostatek elektřiny z obnovitelných zdrojů k výrobě zeleného vodíku. A co hůř, stávající motory letadel nemohou běžet na tomto typu paliva, což znamená nutnost jejich nahrazení.
Průlom přijde, ale ne teď
Vědci uvažují i o kombinaci čpavku a syntetických paliv. K výrobě takového paliva je ale potřeba ještě více vodíku a není jasné, zda by produkt mohla používat stávající letadla. Vědci dodávají, že není zřejmé, jak by každé biopalivo dopady leteckého průmyslu na klima snížilo.
Zdůrazňují však, že z dlouhodobého hlediska takové úspěšné alternativní palivo vyvinuto pravděpodobně bude, nicméně letadla i letiště budou muset být kompletně přepracována, upozornila stanice BBC News.
Takové alternativní palivo by mělo být finančně životaschopné, bezpečné, použitelné po celém světě a musí mít dostatečně vysokou energetickou hustotu, aby jej bylo možné používat pro dálkové lety.
Britské aerolinky Airlines UK však nevidí tuto problematiku natolik černě. „Zavedením nové technologie s nulovými emisemi, jako jsou vodíková letadla, a zvýšení používání udržitelných leteckých paliv lze v tomto desetiletí dosáhnout,“ uvedly v prohlášení.
Airlines UK vysvětlují, že v případě výroby biopaliva z plodin lze použít zemědělský a lesní odpad, odpad z domácností a odpadní průmyslové plyny. Potravinová krize kvůli výrobě biopaliva a uhlíkově neutrálním letům by tedy Británii nehrozila.