O víkendu se hodiny opět posunuly o hodinu dopředu, z druhé ranní na třetí. Změna času ale není jen formalita. Podle statistik v následujících dnech prudce vzroste počet dopravních nehod.
Za vyšší nehodovostí stojí především únava řidičů, kteří kvůli kratšímu spánku hůře reagují. Podle dopravního experta Romana Budského se u ospalých řidičů snižuje pozornost podobně jako u těch, kteří požili alkohol. „Řidiči mohou mít problém s vnímáním a vyhodnocováním potenciálně nebezpečných situací,“ říká Budský pro server Garáž.cz.
Podle dat pojišťovny Kooperativa v týdnu po změně času prudce roste počet škod. V pondělí je jich přibližně o jedenáct procent víc než běžně, uprostřed týdne až o dvacet procent. Nejrizikovější skupinou jsou mladí lidé, senioři, řidiči kamionů a zaměstnanci na směny.
Dlouhodobě se mluví o tom, že posouvání času nemá žádné ekonomické výhody. Přesto se zrušení zatím nepodařilo prosadit. Europoslanec Tomáš Kubín (ANO) pro Deník.cz uvedl: „Co ušetříte na osvětlení, vydáte v létě na klimatizaci.“
Konec střídání času měl přijít už před čtyřmi lety. Europoslanci tehdy odhlasovali zrušení, ale kvůli pandemii covidu se nic nestalo. Novou iniciativu na jeho ukončení nyní vede irský europoslanec Seán Kelly s podporou dalších kolegů.
Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) je střídání času zbytečný přežitek. Připomněl, že Ukrajina zrušila střídání i navzdory válečným podmínkám. „…nevím, proč bychom to neměli v Evropské unii udělat i my. Jsem pro všemi deseti,“ dodal Zdechovský.